Mobiliteit
GroenLinks zet het mobiliteitsbeleid in voor een beter klimaat en hoger niveau van welzijn en gezondheid. Mobiliteit staat bij ons voor meer biodiversiteit, minder verkeersslachtoffers en een leefbare openbare ruimte. Dat kan omdat de gemeente verantwoordelijk is voor: wegontwerpen voor voetgangers, fietsers en automobilisten, verkeersbesluiten neemt en handhaaft. De gemeente stelt parkeerbeleid vast, besluit waar laadpunten voor elektrische fietsen en auto’s worden aangelegd en waar parkeergelegenheid voor fietsen en auto’s moet komen.
Klimaat leefbaarheid en biodiversiteit
Om het klimaat minder te belasten en de diversiteit in de natuur te bevorderen, stimuleren wij fietsen en wandelen en ontmoedigen het gebruik van de auto. Verder wil Groen Links maximaal meewerken aan het faciliteren van parkeergelegenheid van deelauto’s en gebruik van elektrische auto’s. In de kernen heeft een leefbare openbare ruimte hogere prioriteit dan doorstroming van verkeer. Op zonnige dagen moet parkeergelegenheid beschikbaar zijn voor badgasten van buiten de kustdorpen. GroenLinks heeft liever grote geconcentreerde openbare parkeerplaatsen langs de randen van de kernen dan versnipperde parkeerplekken in het centrum waarnaar toeristen moeten zoeken. Grote openbare garages en parkeerplaatsen zijn veel effectiever omdat alle plaatsen voor alle gebruikers beschikbaar zijn. Ze verminderen zoekverkeer en de vrijkomende ruimte in de kernen kan benut worden om de kwaliteit van publieke ruimte te verbeteren en groener te maken.
Minder verkeersslachtoffers
Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente alles te doen om het gemeentelijk verkeerssysteem zo veilig mogelijk te maken. Verkeersveiligheid is belangrijker dan snelheid. Daarom stelt GroenLinks voor een maximumsnelheid van 30 km/uur in de bebouwde kom regel wordt. Een weg met een maximumsnelheid van 50 km/uur met aparte fietspaden is de uitzondering.
Actiepunten
- Stimuleer fietsen en wandelen door wandel- en fietsroutes uit te breiden en verbeter bestaande routes.
- Stimuleer elektrisch rijden en gebruik van deelauto’s
- Bij verkeerskundige ontwerpen staat verkeersveiligheid op één, ook als dat ten koste gaat van reistijd. Een maximumsnelheid van 30 km/uur is de norm in de kernen en 50 km/uur is de uitzondering.
- Indien er ruimte voor is krijgt iedere 50 km/uur-weg aparte fiets- en/of wandelpaden
- Verdeel de ruimte op de wegen gelijkwaardig voor autogebruikers, fietsers en voetgangers: maak voet- en fietspaden breder en de strook voor auto’s smaller.
- Meer autovrije straten en pleinen in de dorpskernen