Toerisme als duurzame economische sector in de gemeente Bergen
Inleiding
Toerisme draagt voor een groot gedeelte bij aan de economie van de gemeente Bergen en zorgt voor inkomen bij de horeca, bij bewoners die huisjes en kamers verhuren en bij retailbedrijven en ook bij museale en andere culturele instellingen. Door de toeristen zijn de dorpskernen ook voor bewoners een aantrekkelijke bestemming vanwege een verscheidenheid aan winkels, restaurants en recreatieve en culturele instellingen. Zowel de Egmonden, Schoorl, Bergen als Bergen aan Zee trekken sinds jaar en dag veel toeristen voor het strand, de duinen, de bossen, de historische plekken en de dorpscentra. Onze gemeente heeft op dit terrein veel te bieden, zowel voor dagjesmensen als voor meerdaagse gasten. De aantrekkingskracht van de gemeente als recreatieve bestemming is alleen maar sterker geworden in coronatijd en zal naar verwachting niet verminderen. Per jaar zijn er nu al ongeveer 1,5 miljoen overnachtingen in de gemeente en als er niks wordt gedaan zal dat in de komende jaren alleen maar toenemen. Dat vraagt om sturing. GroenLinks vindt dat er duurzame keuzes gemaakt moeten worden waarin toerisme en leefbaarheid van de kernen in balans zijn.
Visie
Wij zien een blijvende en belangrijke bijdrage van het toerisme aan de duurzame economie van de gemeente. Dit willen wij bereiken door meer hoogwaardige en duurzame vormen van toerisme te stimuleren. We zien hierbij wel grenzen aan de groei wat aantallen betreft en zoeken vooral de ruimte in betere kwaliteit en in spreiding over het jaar.
Om de dorpen leefbaar te houden en tegelijkertijd toeristen te kunnen blijven verwelkomen is het van belang:
- om het toerisme te vergroenen en te verduurzamen.
- het toerisme niet ongecontroleerd te laten groeien, GroenLinks stelt een stop op hotels voor en beperkte uitbreiding van recreatiewoningen
- het toerisme in te passen in de gemeente en er voor te zorgen dat zoveel mogelijk de bewoners profiteren ipv van commerciële partijen van buiten de gemeente.
- het toerisme te spreiden: geen groei van toerisme in het hoogseizoen maar ruimte geven tijdens de rustigere periodes aan bepaalde evenementen zoals een filmweek of andere cultureel festival.
Wat wij gaan doen
In 2030 is er meer hoogwaardig toerisme dat door kleinschalige accommodaties en spreiding de economische baten beter deelt met een groot deel van de inwoners. Tevens is in 2030 het toerisme in Bergen zoveel mogelijk duurzaam, CO2-neutraal en plastic-vrij en op weg naar volledig circulair, wat betekent dat alle Horeca, campings en bungalowparken hun eigen energie opwekken of dat via andere herwinbare bronnen verkrijgen. Tevens betekent het dat er geen plastic afval meer wordt geproduceerd en dat het andere afval zoveel mogelijk wordt hergebruikt. Het betekent ook dat er een halt wordt toegeroepen aan openhaarden in en buitenhaarden bij nieuwe recreatiewoningen en dat bij bestaande gebruik ervan, het ontmoedigd wordt. Ontwikkelaars, ondernemers en gemeente werken nauw samen om duurzaamheidsdoelen te realiseren.
Het toerisme in de gemeente gaat terug naar kleinschaligheid. De menselijke maat is het uitgangspunt bij nieuwe toeristische projecten. Geen hotels of wellness centra die het landschap domineren maar wel zomerhuis- en kamerverhuur, familiecampings, boerencampings, ecocampings en kleine vakantieparkjes in het groen. De laatste jaren is het luxe segment rijkelijk bediend maar voor de toerist die graag kampeert wordt het steeds moeilijker om een plaats te vinden en die trend wil GroenLinks keren.
Locaties in de dorpskernen die vrijkomen zullen niet benut worden voor de recreatieve sector. Zij zullen ingezet worden voor woningbouw voor doelgroepen die nu buiten de boot vallen (zoals jonge starters en ouderen). Zo dragen we bij aan de leefbaarheid van onze kernen. De gemeente voert ter realisatie hiervoor een actief aankoopbeleid voor gronden en panden en verkoopt geen gronden aan projectontwikkelaars in de toeristische sector. In Egmond aan Zee bijvoorbeeld kan het niet gebeuren dat de toeristische hoogbouw aan de Boulevard oprukt naar de straten erachter. Daar handhaven wij de kleinschalige bebouwing. Nergens in de gemeente zal woonbestemming omgezet worden in een recreatieve variant. De kleinschaligheid van de dorpskernen mag niet verder aangetast worden door toeristische ontwikkelingen.
De menselijke maat zit niet alleen in kleinschaligheid, maar ook in het contact tussen inwoner/ondernemer en toerist. Het is daarbij van belang om de afstand tussen toerist en verhuurder zo klein mogelijk te houden. Musea, bezienswaardigheden en natuureducatie zullen meer aandacht krijgen zoals de nieuwe audio fietstour door de Schoorlse duinen! Kleine ondernemers en boerenbedrijven krijgen de ruimte om toeristische activiteiten te ontplooien zoals het openen van een terras om hun eigen producten te verkopen, het geven van workshops en het laten meedraaien van toeristen in het boerenleven.
Om de mooie natuur en cultuur in de gemeente in stand te kunnen houden en om bijvoorbeeld meer educatieborden te plaatsen zal er een deel van de toeristenbelasting als natuurbelevingsbelasting worden geheven. De toeristenbelasting op zichzelf zal een groener jasje krijgen; de fietstoerist die op een camping verblijft hoeft niet geen belasting te betalen. Zo wordt de gemeente aantrekkelijker voor kamperende fietsers.
Er zal worden geïnvesteerd in interessante natuur- en cultuurroutes voor wandelaars en fietsers met goede bewegwijzering en leerzame informatieborden. Daarnaast is het van belang dat er in de centra en langs de routes genoeg rustpunten zoals bankjes en picknicktafels worden geplaatst. Ook kan er gedacht worden aan de realisatie van een buitentheater in het bos of het duin waarin verschillende optredens kunnen worden georganiseerd voor de bewoners en toeristen. Een natuur- en kunstfestival naast de al bestaande zomerse activiteiten zoals braderieën en markten zou een mooie aanwinst zijn.
De groei van toerisme mag niet ten koste gaan van het woonplezier van de burger. Daar zorgen we voor door consequent met de inwoners in gesprek te zijn over mogelijke ontwikkelingen die groei van het aantal toeristen met zich mee brengen. Inwoners hebben een stem in het toeristisch beleid door middel van vaste beeldvormende avonden met de gemeenteraad. Voor een discussie in de gemeenteraad wordt gehouden, wordt eerst informatie ingewonnen bij belanghebbenden waarvan inwoners altijd onderdeel zijn. In Castricum wordt al met dit model gewerkt.
Met een groen verkeersplan zal het aantal auto’s van voornamelijk strandgasten verminderen en zullen de dorpen toch aantrekkelijk blijven tijdens rustigere periodes. Dit zal gedaan worden door de aanleg van transferia nabij de kernen. Vanaf deze transferia kunnen elektrische pendelbussen worden gebruikt voor vervoer van en naar het strand. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zouden deze pendelbussen kunnen gaan besturen. Boven de transferia worden zonnedaken gerealiseerd met oplaadpalen waaraan elektrische auto’s gratis kunnen opladen. Tijdens de zomer en de weekenden kan men hier ook gebruik maken van fiets, bakfiets en (fiets)taxi om in dorp of op het strand te komen. De fietspaden die naar de dorpen en het strand gaan zullen worden verbeterd en er zal ook een directe fietsverbinding door de duinen van Egmond aan Zee naar Bergen aan Zee worden gerealiseerd.
Vanaf treinstation Alkmaar rijden in de weekenden en de schoolvakanties tussen mei en medio september ieder half uur openbaar vervoer bussen naar en van het strand van Egmond of Bergen aan Zee. Dit om de treintoerist goed te blijven bedienen. De lijnbusverbinding naar Egmond wordt weer uitgebreid met het rondje boulevard.
Om de dorpscentra aantrekkelijk te houden voor bewoners en toeristen wordt ervoor gezorgd dat het er fijn vertoeven is, door bankjes en veel groen te realiseren. Er worden parkeerplaatsen in de dorpscentra omgezet naar fietsenstalling of openbaar groen om het gebruik van de fiets in de dorpen te stimuleren. Na 19:00 uur blijft parkeren gratis zodat de horeca kan profiteren van mensen die ’s avonds willen komen dineren.
Ervaring elders met parkeerbeleid
In meerdere steden in Nederland wordt gestimuleerd om auto’s buiten het centrum te parkeren door parkeerplekken aan de rand van de stad goedkoop te maken en voor goedkoop vervoer naar het centrum te zorgen. Door dit ook voor de kustgemeenten in te voeren tijdens het hoogseizoen kan het aantal auto’s in de dorpen worden teruggebracht.
Voorbeelden van zonnepanelen boven parkeerplekken: Parkeerplaats overkapping met zonnepanelen
Ervaring elders met plastic vrije horeca
Landelijk zijn er veel initiatieven van vaak jonge mensen om wegwerpplastic uit te bannen:
Zie bijvoorbeeld: plasticvrijterras.com, compostability.nl en hetzerowasteproject.nl of het duurzaam toerisme netwerk: MVONederland.nl
Reageren
Wil je reageren of heb je een vraag? Stuur ons dan een bericht!