verkiezingsprogramma GroenLinks Bergen 2022-2026

Woensdag 16 maart 2022 kiezen inwoners welke partijen en personen de komende vier jaar hun belangen vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Wij hopen dat u GroenLinks stemt, natuurlijk. Dit verkiezingsprogramma is geschreven om u te vertellen waar de GroenLinks-fractieleden voor staan.

Inspiratie voor dit programma hebben we opgedaan bij onze lokale leden. Gedurende de corona-lockdown gaven enkele actieve GroenLinks-ers aan dat juist deze ongewone tijd hen inspireerde om na te denken over de toekomst. In groepjes zijn een aantal enthousiaste leden -op anderhalve meter- bij elkaar gaan zitten om te brainstormen over verschillende onderwerpen. De thema’s zijn onder andere: toerisme, parkeren, kunst en cultuur, zorg, wonen, energietransitie en klimaat. Hun ideeën over zorgen voor elkaar, het behoud en versterken van onze onvervangbare natuur, zijn de afgelopen maanden gepubliceerd op onze website.

Hoewel we veel mooie ideeën hebben opgedaan, zijn we ons ook bewust dat na de verkiezingen we niet alle doelen en idealen in vier jaar zullen realiseren. We leven uiteraard in een gemeente waar verschillende politieke standpunten naast elkaar bestaan. Samen moeten we tot compromissen komen en trachten zoveel mogelijk GroenLinks standpunten in onze beslissingen mee te laten wegen. Zo moeten er woningen komen, maar zoveel mogelijk betaalbare woningen wat ons betreft. Andere bestuurlijke uitdagingen zijn de energietransitie, circulariteit, biodiversiteit en natuur-inclusief bouwen en ondernemen. Deze kunnen niet los gezien worden van het stikstofvraagstuk. Maar welk besluit er ook genomen moet worden, GroenLinks vindt dat alle inwoners het recht hebben om mee te doen. En niet alleen mee te denken! Of hun zegje te doen. Wij zijn de samenleving. Wij geven die samen vorm.

GroenLinks wil dat inwoners een duidelijke- en medebepalende stem hebben in wat hun leefomgeving raakt en verandert. Bouwplannen? Ons streven is dat omwonenden en toekomstige bewoners als eerste aan zet zijn en dan pas de gemeenteraad. De eigenaar van de grond kan daarna plannen uitwerken binnen de kaders en randvoorwaarden die door bewoners zijn ontwikkeld en door de raad vastgesteld.

Het perspectief van onze besluiten is altijd vanuit mensen, natuur, landschap en generaties na ons. Open en eerlijk zijn over besluiten en hoe die tot stand komen, is een principe waar GroenLinks niet van afwijkt. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet, zal het vertrouwen in het bestuur van onze gemeente verbeteren.

Onze natuur, onze kunst en cultuur, bezielend en inspirerend, verdienen het beschermd te worden, gelijkwaardig te zijn aan onze economie, onze materiële voorzieningen. Tot slot staat GroenLinks voor een inclusieve samenleving waarin iedereen tot zijn recht komt.

Eerlijk, duurzaam en groen. Dat is GroenLinks Bergen, natuurlijk!

Namens de fractie

Solita Groen-Bruschke